Good morning, sunshines!
Tudom, eltűntem, de most itt vagyok! Kissé furcsa, hogy
megmaradt nálam a designer megjelölés, mert igazából sokkal
többet szoktam írogatni, mint rendeléseket csinálni, meg inkább
a háttérben szoktam dolgozgatni. Mindenesetre több mint egy éve
vállalok design rendeléseket, szóval azóta bőven összegyűltek
a gondolatok, így összeírtam pár tanácsot az eddigi
tapasztalataim alapján. Igazából egy-kettő nem csak a kinézetekre
vonatkozik, hanem a kritikákra, meg a többi rendelési lehetőségre
is.
1. Mondd meg, ha valamit
nem úgy gondoltál!
Én személy szerint
mindig megírom, hogy szóljanak, ha valami nem tetszik, de általában
mindig az a válasz, hogy ugyan, nagyon szép. Először is
mindenkinek jól esik, ha elismerik a munkáját, de annak nincs
értelme, hogy a designer úgy tudja, minden oké, te meg privátban
panaszkodsz másoknak, hogy nem tetszik, aztán utána le is
cseréled. Persze, dolgozunk vele, sokszor sok a munka, de azért
vállalunk rendeléseket, mert szeretnénk segíteni másoknak,
nyilván fontos, hogy elégedettek legyenek a rendelők. Most ha
elkészült a fejléced, akkor utána már kissé kínos szólni,
hogy a karakter nem jó, de ha egyáltalán nem olyan színt kértél,
rosszul írták a címet, nem csináltak meg valamit, amit te kértél,
akkor bátran írj! Annak semmi értelme, hogy magadban tartod,
mérges leszel, aztán meg a designer lesz mérges, hogy megcsinálta
a kinézetet, te meg lecseréled.
2. Tervezz!
Szerintem minden olyan
emberrel, aki fejlécet és/vagy designt vállal, előfordult már,
hogy rendeltek, aztán utána el se kezdték a blogot. Igazából
nincs annál rosszabb érzés ilyen téren, mint mikor mindent
beleadsz egy kinézetbe, hogy jól sikerüljön, aztán az egész
fölösleges lesz. Persze előfordul, hogy valaki blogot szeretne
kezdeni, aztán rájön, hogy mégse elég jó az ötlet. Ezért
mielőtt rendelsz és megnyitod az oldalad, tervezz kicsit! Írj
vázlatot, ha történetről van szó, akkor pár fejezetet előre
pötyögj le, ha meg nem, akkor is gyűjts anyagot, ott is lehet
előre bejegyzéseket létrehozni. Egyébként ez nem csak design
szempontjából fontos, mert szerintem már mindenkivel előfordult,
hogy talált egy jó blogot, megtetszett a prológus, a fülszöveg,
aztán nem folytatták. Ez akkor se jó, ha olvastad volna a blogot,
mert csalódott leszel. De ha rendelnek tőled egy kinézetet, te
megcsinálod, aztán egy hétre rá jön a poszt, hogy az írója
nagyon sajnálja, de nem tudja folytatni... elég idegtépő tud
lenni, és ezzel lehet teljesen elvenni valakinek a kedvét. Amikor
azt látom, hogy semmit nem ért a munkám, akkor már nekem sincs
olyan sok kedvem másoknak szívességet tenni.
3. Olvass el mindent
figyelmesen, mielőtt rendelsz!
Egyébként ezt pont azok
nem fogják látni, akikre vonatkozik, de nem baj. Szóval (jó
esetben) minden designblognál le van írva a rendelés menete. Benne
szokott lenni, hogy az adott blognál mit kell leírni az e-mailben.
Ott áll, hogy írd le a színt, szöveget, karaktert, érzést, ha
designt kérsz, küldj meghívót. Erre kap a designer egy olyan
e-mailt, hogy: „Szia, szeretnék egy kék fejlécet xy-nal, itt a
link: http://...”. Na, ilyenkor ha megcsinálod neki így, akkor az
nem lesz jó úgy, mert ja, hát ő nem így gondolta. Ami pedig
ennél is fontosabb, az a LIMIT. Mindenki
látott már olyan posztot designblogokon, hogy figyelem, olvassátok
el a limitet, figyelem, nem vagyok aktív! Akármennyire is szeretné
pár ember, nem dísznek van, ha pedig úgy rendelnek, hogy valaki
épp inaktív, akkor azzal nagyon fel lehet ám bosszantani a
szerkesztőt. Ennél már csak az jobb, amikor valaki rendel egy
kinézetet, amiben a szereplőkhöz képeket küld. Alapvetően ezzel
nem lenne baj. Viszont legtöbbször ilyenkor noname modelleket és
képfeltöltős oldalakról szedett képeket küldenek, amiknek rossz
a minősége és a legjobb esetben is az illető fejének és
felsőtestének csak a háromnegyede van rajta. Rosszabban egyébként
fekszik, több része kilóg, amit ha ráraksz a fejlécre, akkor a
homloka felett lesz egy nyíl egyenes csík, ami szépen fogalmazva
is ronda. Aztán ha szólnak, hogy a kép nem lesz jó, akkor vagy
kiakad a drága rendelő, vagy küld még három ugyanolyat.
Figyelj
arra, mi van kiírva, meg mit válaszol neked a szerkesztő! Hidd el,
nem tanácsos felbosszantani azt, akitől rendeltél, mert túl sok
gond után harapunk is és utána már biztos, hogy nem olyan munkát
kapsz, amilyet vártál. Ha mindent szépen megfogalmazol, akkor
boldog designert kapsz. A boldog designer sokkal mosolygósabb és
kedvesebb, úgyhogy a rendelő elégedett lesz. A harapós designer
csúnyán válaszol, a rendelő megsértődik. Szóval legyen
mindenki happy, tessék szépen elolvasni az apró betűs részleteket
is!
4. Türelem
rózsát terem!
És itt a rózsa egy szép, igényes munkát takar.
Persze ha mondjuk hosszú idő után sem kapsz választ, írhatsz egy
e-mailt, de akkor se leharapós stílusban. Figyelj arra, hogy hányan
vannak még előtted! Nyilván mindenki minél előbb szeretne valami
szép külsőt a saját blogjának és már rögtön nyitni, de attól
még nem kell százszor megkérdezni, hogy mikor lesz kész, mert az
elég idegesítő tud lenni, főleg akkor, ha még van hat másik
várakozó emberke. Ha esetleg két napot csúszik a beígért dátum,
akkor se akadj ki. Mindenkinek a saját blogja az első, de szerintem
annyira nem lehet sürgős egy kinézet sem, hogy „S.O.S.”
kelljen, mert már én is kaptam olyasmiket. Én se vagyok a
leggyorsabb designer, tudom, sőt, néha (jó vicc, legtöbbször)
nagyon el szoktam húzni, de ha valakitől megkapom a negyedik
türelmetlenkedő emailt, akkor legszívesebben még tovább húznám.
Mindenki a saját szabadidejét áldozza arra, hogy igényes
kinézeteket gyártson, ezt tartsd szem előtt.
5.
Figyelj a jó benyomásra!
Idézem
egy rendelőtől: harmonizályon a designgel. Na, ha a rendelésben
ilyen hibák vannak, milyen lehet a blog? Oké, hogy a design nem
magyar szó, sokan leírni se tudják, de van rá elég szinonima,
amivel elkerülheted, hogy hibásan toldalékold, rossz helyre írd
az n-t, meg a többit tipikus hibát. A jó helyesírás fontos
szempont a blogoknál, ha pedig már a rendelés is hemzseg az
elírásoktól, én néha félek benézni a blogba... Ráadásul
ilyenkor ugyanazt a szintet kell produkálni, mint azoknak, akik
tényleg igényesen írnak. Amúgy a jó benyomáshoz tartoznak az
alapvető emberi normák, mint a köszönés, vagy az, hogy
figyelembe veszed azt, hogy másoktól szívességet kérsz, így egy
kérlek-köszönöm se árt. Ha kapok egy emailt, ami úgy kezdődik,
hogy: szereplő: xy, szín: zöld, méret:..., akkor nem igazán
tudom, hogy erre mit lehet reagálni. Az meg már a minimum, hogyha
más időt és energiát áldoz rád, akkor megköszönöd az
eredményét. Ami pedig szintén nagyon fontos: mindig írd ki a
forrást! Ne próbád meg sajátként feltüntetni a nem saját
munkát.
A
lényeg mindig az, hogy akitől rendelsz, az neked segít, te pedig
nagyon megkönnyítheted a dolgát, ha figyelsz arra, hogy mindent
aszerint csinálj, ahogy a blogon le van írva, mert mindenki sokkal
szívesebben kezd bele úgy a munkába, hogy előtte nem kellett öt
e-mailen át tisztázni a részleteket, amit már a legelsőnél is
meg lehetett volna beszélni. A többi pedig igazából alap dolog,
amire nem árt figyelni.
Remélem
tetszett a cikk, ha egyetértetek, vagy éppen nem, akkor írjátok
meg kommentben! Még jön valamikor egy második rész, ott a
kritikákról lesz szó.
Love,
Lyla
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése