Egy designer megjegyzései

Good morning, sunshines!

Tudom, eltűntem, de most itt vagyok! Kissé furcsa, hogy megmaradt nálam a designer megjelölés, mert igazából sokkal többet szoktam írogatni, mint rendeléseket csinálni, meg inkább a háttérben szoktam dolgozgatni. Mindenesetre több mint egy éve vállalok design rendeléseket, szóval azóta bőven összegyűltek a gondolatok, így összeírtam pár tanácsot az eddigi tapasztalataim alapján. Igazából egy-kettő nem csak a kinézetekre vonatkozik, hanem a kritikákra, meg a többi rendelési lehetőségre is.

1. Mondd meg, ha valamit nem úgy gondoltál!
Én személy szerint mindig megírom, hogy szóljanak, ha valami nem tetszik, de általában mindig az a válasz, hogy ugyan, nagyon szép. Először is mindenkinek jól esik, ha elismerik a munkáját, de annak nincs értelme, hogy a designer úgy tudja, minden oké, te meg privátban panaszkodsz másoknak, hogy nem tetszik, aztán utána le is cseréled. Persze, dolgozunk vele, sokszor sok a munka, de azért vállalunk rendeléseket, mert szeretnénk segíteni másoknak, nyilván fontos, hogy elégedettek legyenek a rendelők. Most ha elkészült a fejléced, akkor utána már kissé kínos szólni, hogy a karakter nem jó, de ha egyáltalán nem olyan színt kértél, rosszul írták a címet, nem csináltak meg valamit, amit te kértél, akkor bátran írj! Annak semmi értelme, hogy magadban tartod, mérges leszel, aztán meg a designer lesz mérges, hogy megcsinálta a kinézetet, te meg lecseréled.

2. Tervezz!
Szerintem minden olyan emberrel, aki fejlécet és/vagy designt vállal, előfordult már, hogy rendeltek, aztán utána el se kezdték a blogot. Igazából nincs annál rosszabb érzés ilyen téren, mint mikor mindent beleadsz egy kinézetbe, hogy jól sikerüljön, aztán az egész fölösleges lesz. Persze előfordul, hogy valaki blogot szeretne kezdeni, aztán rájön, hogy mégse elég jó az ötlet. Ezért mielőtt rendelsz és megnyitod az oldalad, tervezz kicsit! Írj vázlatot, ha történetről van szó, akkor pár fejezetet előre pötyögj le, ha meg nem, akkor is gyűjts anyagot, ott is lehet előre bejegyzéseket létrehozni. Egyébként ez nem csak design szempontjából fontos, mert szerintem már mindenkivel előfordult, hogy talált egy jó blogot, megtetszett a prológus, a fülszöveg, aztán nem folytatták. Ez akkor se jó, ha olvastad volna a blogot, mert csalódott leszel. De ha rendelnek tőled egy kinézetet, te megcsinálod, aztán egy hétre rá jön a poszt, hogy az írója nagyon sajnálja, de nem tudja folytatni... elég idegtépő tud lenni, és ezzel lehet teljesen elvenni valakinek a kedvét. Amikor azt látom, hogy semmit nem ért a munkám, akkor már nekem sincs olyan sok kedvem másoknak szívességet tenni.

3. Olvass el mindent figyelmesen, mielőtt rendelsz!
Egyébként ezt pont azok nem fogják látni, akikre vonatkozik, de nem baj. Szóval (jó esetben) minden designblognál le van írva a rendelés menete. Benne szokott lenni, hogy az adott blognál mit kell leírni az e-mailben. Ott áll, hogy írd le a színt, szöveget, karaktert, érzést, ha designt kérsz, küldj meghívót. Erre kap a designer egy olyan e-mailt, hogy: „Szia, szeretnék egy kék fejlécet xy-nal, itt a link: http://...”. Na, ilyenkor ha megcsinálod neki így, akkor az nem lesz jó úgy, mert ja, hát ő nem így gondolta. Ami pedig ennél is fontosabb, az a LIMIT. Mindenki látott már olyan posztot designblogokon, hogy figyelem, olvassátok el a limitet, figyelem, nem vagyok aktív! Akármennyire is szeretné pár ember, nem dísznek van, ha pedig úgy rendelnek, hogy valaki épp inaktív, akkor azzal nagyon fel lehet ám bosszantani a szerkesztőt. Ennél már csak az jobb, amikor valaki rendel egy kinézetet, amiben a szereplőkhöz képeket küld. Alapvetően ezzel nem lenne baj. Viszont legtöbbször ilyenkor noname modelleket és képfeltöltős oldalakról szedett képeket küldenek, amiknek rossz a minősége és a legjobb esetben is az illető fejének és felsőtestének csak a háromnegyede van rajta. Rosszabban egyébként fekszik, több része kilóg, amit ha ráraksz a fejlécre, akkor a homloka felett lesz egy nyíl egyenes csík, ami szépen fogalmazva is ronda. Aztán ha szólnak, hogy a kép nem lesz jó, akkor vagy kiakad a drága rendelő, vagy küld még három ugyanolyat.
Figyelj arra, mi van kiírva, meg mit válaszol neked a szerkesztő! Hidd el, nem tanácsos felbosszantani azt, akitől rendeltél, mert túl sok gond után harapunk is és utána már biztos, hogy nem olyan munkát kapsz, amilyet vártál. Ha mindent szépen megfogalmazol, akkor boldog designert kapsz. A boldog designer sokkal mosolygósabb és kedvesebb, úgyhogy a rendelő elégedett lesz. A harapós designer csúnyán válaszol, a rendelő megsértődik. Szóval legyen mindenki happy, tessék szépen elolvasni az apró betűs részleteket is!

4. Türelem rózsát terem!
És itt a rózsa egy szép, igényes munkát takar. Persze ha mondjuk hosszú idő után sem kapsz választ, írhatsz egy e-mailt, de akkor se leharapós stílusban. Figyelj arra, hogy hányan vannak még előtted! Nyilván mindenki minél előbb szeretne valami szép külsőt a saját blogjának és már rögtön nyitni, de attól még nem kell százszor megkérdezni, hogy mikor lesz kész, mert az elég idegesítő tud lenni, főleg akkor, ha még van hat másik várakozó emberke. Ha esetleg két napot csúszik a beígért dátum, akkor se akadj ki. Mindenkinek a saját blogja az első, de szerintem annyira nem lehet sürgős egy kinézet sem, hogy „S.O.S.” kelljen, mert már én is kaptam olyasmiket. Én se vagyok a leggyorsabb designer, tudom, sőt, néha (jó vicc, legtöbbször) nagyon el szoktam húzni, de ha valakitől megkapom a negyedik türelmetlenkedő emailt, akkor legszívesebben még tovább húznám. Mindenki a saját szabadidejét áldozza arra, hogy igényes kinézeteket gyártson, ezt tartsd szem előtt.

5. Figyelj a jó benyomásra!
Idézem egy rendelőtől: harmonizályon a designgel. Na, ha a rendelésben ilyen hibák vannak, milyen lehet a blog? Oké, hogy a design nem magyar szó, sokan leírni se tudják, de van rá elég szinonima, amivel elkerülheted, hogy hibásan toldalékold, rossz helyre írd az n-t, meg a többit tipikus hibát. A jó helyesírás fontos szempont a blogoknál, ha pedig már a rendelés is hemzseg az elírásoktól, én néha félek benézni a blogba... Ráadásul ilyenkor ugyanazt a szintet kell produkálni, mint azoknak, akik tényleg igényesen írnak. Amúgy a jó benyomáshoz tartoznak az alapvető emberi normák, mint a köszönés, vagy az, hogy figyelembe veszed azt, hogy másoktól szívességet kérsz, így egy kérlek-köszönöm se árt. Ha kapok egy emailt, ami úgy kezdődik, hogy: szereplő: xy, szín: zöld, méret:..., akkor nem igazán tudom, hogy erre mit lehet reagálni. Az meg már a minimum, hogyha más időt és energiát áldoz rád, akkor megköszönöd az eredményét. Ami pedig szintén nagyon fontos: mindig írd ki a forrást! Ne próbád meg sajátként feltüntetni a nem saját munkát.

A lényeg mindig az, hogy akitől rendelsz, az neked segít, te pedig nagyon megkönnyítheted a dolgát, ha figyelsz arra, hogy mindent aszerint csinálj, ahogy a blogon le van írva, mert mindenki sokkal szívesebben kezd bele úgy a munkába, hogy előtte nem kellett öt e-mailen át tisztázni a részleteket, amit már a legelsőnél is meg lehetett volna beszélni. A többi pedig igazából alap dolog, amire nem árt figyelni.

Remélem tetszett a cikk, ha egyetértetek, vagy éppen nem, akkor írjátok meg kommentben! Még jön valamikor egy második rész, ott a kritikákról lesz szó.
Love, Lyla

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése