Kritika #166

Link: The Secrets of the Forest

1. Fejléc: Imádom. Leah mindig is csodás designokat készített, és most is kitett magáért. A színek remekül passzolnak egymáshoz, a kivágás, az összemosás és a homályosítás is jó... Továbbá a kissé világos árnyalatú színt izgalmasságot takar és remekül megtöri a sötét színeket. Összességében remek első benyomás kelt, vonzza a szemeket és biztos vagyok benne, hogy a design sok olvasót fog még a blogra csalogatni. 

2. Design: *végig görget a blogon, majd még egyszer, és még egyszer* A modulok jók, a képek jók, a szöveg jó, a betűtípus, betűméret és szín jó, a chat nem olvad a háttérbe, de nem is rondítja a designt, nincsenek színes plakátok... Az egyetlen apró dolog, amit megtudnék említeni, az az archívum elhelyezése. Talán, azt kellene egy kicsit feljebb helyezni, hogy jobban érvényesüljön. Ezen az apróságon kívül minden tökéletes. A design mellett megemlíteném még a könyvborítókat, amelyek szintén fantasztikusra sikerültek, bár én jobban szem elé helyezném őket. Mondjuk a modulsávba, ahol rögtön szemet szúrnának. ;)

3. Trailer(ek):
Mit mondhatnék azon kívül, hogy imádtam? Szerecsendio mindig is remek trailereket készített, és most is kitett magáért. Jók a képek, jó a szöveg, jó a zene... figyelemfelkeltő az előzetes, nem árul el sokat, de megbolygatja az olvasó fantáziáját.
A videók megnézése alatt végig azon járt az eszem, hogy mikor kezdhetek (végre) bele az olvasásba... (bár a második rész zenéjétől enyhe szívrohamot kaptam, egy picit lehet halkabbra kellene venni...) 

I. ÉVAD

4. Prológus: Prológust nem találtam, de javasolnám, hogy írj egyet... (bár ez kicsit elkésett)

5. Történet: (nem fogok minden hibát felsorolni, csak azokat, amelyek többször előfordulnak)
1. fejezet: In medias res kezdet. Tudom, ebbe mindig belekötök, de egyszerűen a dolgoknak így se füle se farka. Kérlek, (könyörgöm) írj az én két szép szememért egy rövidke (mondjuk 10 soros) prológust. Szintekkel emelné a blog már így is magas színvonalát (az én szememben minden bizonnyal). 
A következő dolog, amibe belekötnék az az igeidők közötti váltakozás: persze, lehetséges, hogy másnak nem tűnik fel, de mivel nekem is ez a legnagyobb hibám, rögtön észreveszem. 
Példa: "Könnyes szemmel bámultam a falakat, amik tele vannak emlékekkel"  - múlt és jelen. Lehetséges, hogy csak elgépelés, de azért szerettem volna felhívni rá a figyelmed. 
Nyelvhelyesség: 
1. " a rajtuk." - elgépelés/névelő hiba 
2. "- Elena! Indulunk!- kiabált fel anya." - központozás: - Elena! Indulunk! - Kiabált fel anya.  (ha a párbeszéd végén írásjelet használsz, akkor a gondolatjel után nagybetűvel kell kezdeni a következő mondatot)
3. Ismétlés: otthonunk, egyre, és (kérlek, próbáld ezeket a szavakat szinonimákra cserélni)
4. "Nem sokkal utána pedig egy mezőn egy csorda vágtázó ló szaladgált. " - Nem sokkal utána pedig egy mezőn egy lócsorda szaladgált./Nem sokkal utána egy mezőn lócsorda vágtázott. - a vágtázott és a szaladgált jelen esetben szinonima, így elég csak az egyiket használni. - Egy csorda ló, ez így nyelvtanilag nem helyes, mivel az egy és a csorda jelen esetben ellentétes szavak. Fogalmazhatsz úgy hogy egy (db) ló vagy egy (db) lócsorda. Érzed a különbséget? Az egyik esetben egyesszámot, a másik esetben pedig többesszámot fejez ki. 
Összességében az első fejezet elnyerte a tetszésemet (mit elnyerte, imádtam!). Szépen fogalmazol, bár vannak apróbb hibák, amiket egy béta (esetleg egy lelkes barát) két perc alatt ki tudna javítani.  A cselekmény izgalmas, a helyszín kísérteties, mégis egyre több dolgot szeretne megtudni róla az ember. Bőkezűen bánsz az információkkal, de van egy olyan érzésem, hogy az első fejezet a történet izgalmának csak egyetlen pici morzsáját tartalmazta, és ez nagyon jó. Felkelti az emberek figyelmét, és olvasásra ösztönzi őket. 

5. fejezet:  
Nyelvhelyesség: 
1. "Egy ideig a falat tapogattam mellettem," - egy ideig a falat tapogattam magam mellett (tudom, szőrszálhasogatás, de így igényesebb. Ha egy másik személy tapogatózna mellette, akkor a magam szó elhagyható)  
2. "elvesztettem az egyensúlyom" - elvesztettem az egyensúlyomat 
3. "Amikor megnyomtam, hirtelen kigyúltak a vakító fények a szobában," - amikor megnyomtam, hirtelen vakító fények gyúltak ki (inkább fel) a szobában 
Az apró elgépelések ellenére, eddig ez a fejezet tetszett a legjobban. Fiatalos, laza és enyhén humoros hangulatot csempésztél a titkokkal teli kisvárosba, és ez nekem iszonyatosan bejön. 

30. fejezet:
Nyelvhelyesség: 
1. "Kezdődik az akció?- kérdezte, mikor közelebb ért." - Kezdődik az akció? - Kérdezte, mikor közelebb ért. - Ismét a központozásra hoztam példát, valamint ellenpéldát is (lásd: következő pont)
2. "- Mehetünk. –álltam fel, majd Tomra néztem." - Mehetünk - álltam fel, majd Tomra néztem.  - a párbeszéd végére nem szükséges pontot tenni, de, ha mégis kiteszed, akkor a gondolatjellel hozzá kapcsolt szöveg nagybetűvel kezdődik. 

II. évad

1. fejezet: 
Igazából most nem nyelvhelyességi hibákat szeretnék felsorolni, hanem egy kicsit az esztétikára kitérni. Örülök, hogy ez a fejezet ilyen nosztalgikusra sikeredett, nekem nagyon hiányzott eddig ez a rész. Persze, imádom az akciót, a Donovan fiúk hülyeségét, Michael titokzatosságát, Alex idiotizmusát..., de ez a nyugis, úgymond lányos bejegyzés sokat dobott a történet hangulatán. Ugyanakkor Elena visszaemlékezésénél nem ártana egy kis tördelés a szövegbe, mert iszonyatosan összefolyik. 
Ugyanakkor nem csak a hibákat szeretném kihangsúlyozni, nehogy félreérts! Látom a javulást. Az első fejezethez képest sokkal kevesebb a hiba, több a monológ, érthetőbbek a párbeszédek, és a szereplők egyes jellemei jobban ki vannak dolgozva. 

15. fejezet: 
A fejezet izgalmas volt, örültem, hogy új szereplők bukkantak fel a színen, és a Damien-Elena vita is élethűre sikeredett, ami nálam plusz pontnak számít. Ennek ellenére vannak apróbb dolgok, amikbe belekötnék: például a külföldi nevek írása, toldalékozása. 
1. "Arthur-nak és Geraldine-nak" - Arthurnak. Ha egy külföldi eredetű név mássalhangzóra végződik, akkor kötőjel nélkül kapcsolhatunk hozzá toldalékot. 
2.  "Sheila-t" - Sheilat. Ha egy külföldi név magánhangzóra végződik, és a magánhangzó nem néma, akkor nem kell a kötőjel. 
3.  "Reachel-le" - Reachellel. Ha egy külföldi név ugyanarra a mássalhangzóra végződik, mint amivel a toldalék kezdődik, akkor a mh. megkettőzhető. Kivétel, ha a szó végén eleve dupla mássalhangzó áll, akkor szükséges a kötőjel.

30. fejezet: Úristen! Azt hiszem kijelenthetem, hogy ez a fejezet a kedvencem. Izgalmad, érzelmekben gazdag, szép, hosszú mondatok, remek fogalmazás, és Alex jellemfejlődése. A helyesírási hibák száma jelentősen csökkent, csak néhány apróbb elgépelést találtam.

Összességében:  Eleinte kissé meglepődtem amikor megláttam a blog hosszúságát. Érettségi mellett ugyanis kételkedtem benne, hogy lesz időm és energiám végig olvasni a fejezeteket, és megírni a kritikát. Szerencsére kellemeset csalódtam. A The Secrets of the Forest lett az egyik kedvenc blodom. Imádom az első betűtőtől az utolsóig - már, ami eddig megjelent. A történet elején ugyan a helyesírás hagy némi kívánnivalót maga után, de iszonyatosan örültem, amikor láttam a javulást. Az alapöltet átlagosnak mondható, de, ahogyan a szálakat keverted és a szereplők jellemét kialakítottad az valami fantasztikus. A blog olvasása felüdülést jelentett az állandó tanulás után, és alig vártam, hogy tovább olvashassam, ami nálam nagy szó. 
A harmadik évad véleményesébe nem kezdenék bele, mert még nincs fent annyi fejezet, mint az előzőeknél, de a későbbiekben arról is szívesen készítek véleményt.  

6. Szereplők: 
- Elena: Szimpatikus, erős, magabiztos és megnyerő személyiség, pontosan olyan, akit elképzelnék egy hasonló történet főhősének. Okos, ugyanakkor van benne kellő naivitás és egyszerűség, bátor ugyanakkor félti a szeretteit. Tetszik, hogy a jellemében felfedezhetőek ezek a kettősségek. 
- Damien: Erős, okos, bátor, enyhén perverz és jóképű, nekem mégis unszimpatikus. A jelleme remekül ki lett dolgozva, de van benne valami, amit furcsállok. (remélem jól értelmeztem a jellemét, és a későbbiekben várhatunk tőle valami meglepőt... az eddigieken felül is)
- Alex: Eleinte rühelltem, aztán szép lassan megdkedveltem, és az egyik kedvenc karakteremmé vált. Úgy gondolom, hogy iszonyatosan jól áll neki ez a csajozós, rossz fiús szerep. 
A többi szereplőre nem rétnék ki részletesen, ugyanis úgy gondolom, hogy ők hárman (+ a Mester) befolyásolják a történet folyamatát. Egyetlen különleges kérésem lenne, lécci képet Maxről és a Sullivan fiúkról. 

További sok sikert a bloghoz!


      

2 megjegyzés:

  1. Drága Isobel!

    Nagyon szépen köszönöm a részletes és tartalmas kritikát, nem utolsó sorban pedig, hogy végigolvastad a blogot - tudom, hogy ez nem lehetett könnyű, hiszen rendkívül hosszú és ezzel én is tisztában vagyok.
    Bevallom, az első évad kapcsán számítottam a felsorolt hibákra, ugyanis tisztában vagyok velük, viszont sajnos az időm - vagy inkább annak hiánya - nem teszi lehetővé, hogy visszaolvassam az összes eddigi részt és kijavítsam. De előbb-utóbb sort kerítek rá, megígérem! :) Annak viszont örülök, hogy láttad a javulást a történet előrehaladtával, mert én is úgy érzem, hogy rengeteget fejlődtem azóta. Örülök, hogy nem csak én látom így.
    Rendkívül boldoggá tett, amikor azt írtad, hogy a TSF lett az egyik kedvenc blogod. Ez hatalmas megtiszteltetés, tényleg nagyon hálás vagyok, és örülök, hogy a nyilvánvaló hibák ellenére is ennyire megfogott a történet! :)
    Még egyszer köszönöm, hogy rászántad az időt és volt türelmed a történetemhez! Igazán hasznos és részletes kritikát olvashattam tőled, a tanácsaidat pedig igyekszem megfogadni.

    Ezer csók és ölelés,
    Vivi

    VálaszTörlés